De Grote Bazaar in Istanbul is een bekend fenomeen. De eerste kern van de markt stamt al uit het het midden van de 15e eeuw. De architectuur bestaat uit stenen pilaren met daar bovenop bakstenen koepels. In de wanden zijn de winkels gebouwd zonder toegang tot enig daglicht. Het enige daglicht komt binnen door vensters onder de koepels boven de straatjes.
De markt is enorm gegroeid als gevolg van de centrale locatie tussen drie continenten in het Ottomaanse rijk (Europa, Azië en Afrika). Het is eigenlijk een grote permanente overdekte markt, die dagelijks van 's ochtends tot 's avonds open is. De hele markt bestaat uit diverse grote en kleinere straatjes, volgepakt met winkeltjes en handelaars die hun waar proberen te slijten. Je wordt overal aangesproken om wat lekkers te proeven of om de winkel binnen te bekijken. Eenmaal binnen is het vaak gebruikellijk om thee te drinken, u kunt dit gerust doen en u hoeft u niet verplicht te voelen om wat te kopen. Zeker op de Grote Bazaar is het gebruikelijk om te onderhandelen over de prijs. Hierbij is het vaak niet onredelijk om het eerste aanbod te halveren voor een tegenbod.
Er zijn meerdere toegangspoorten tot één van werelds grootste overdekte markten (De "Tweedehands boekenverkoperspoort" (Sahaflar Kapisi) in het noorden, "Kruiden verkoperspoort" (Takkeciler Kapisi) in het zuiden, de "Juwelierspoort '" (Kuyumcular Kapisi) in het oosten, en de "Vrouwenkledingpoort" (Zenneciler Kapisi) in het westen).
Op de poorten staat "Grand Bazaar" en de poorten geven toegang tot de vele straatjes en meer dan duizend winkels. De winkels zijn vaak een beetje gegroepeerd per produktsoort, zoals sieraden, kruiden, kleding of tapijten. Wees er wel op bedacht dat dit een van de meest bezochte attracties ter wereld is met ruim 90 miljoen bezoekers per jaar.
Copyright © 2014-2025 Zeg BV Privacy Policy